Τι κερδίζει η Ελλάδα από τα πακέτα κρουαζιέρας

Η παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας βρίσκεται στην κορύφωσή της. Είναι ενδεικτικό ότι το 2009 περίπου 17,8 εκατ. άτομα επέλεξαν να κάνουν κρουαζιέρα, ως τρόπο διακοπών, με την πορεία, έκτοτε, να είναι διαρκώς ανοδική, φθάνοντας στα 28,2 εκατ. το 2018, ενώ το 2019 αναμένεται ο αριθμός να φθάσει στα 30 εκατ.

Κι αυτά, με πάνω από 70 εταιρείες και 400 κρουαζιερόπλοια να επιχειρούν σε όλο τον κόσμο, να υπάρχουν παραγγελίες για νέα πλοία αξίας 67 δισ. δολαρίων, να γίνεται τζίρος που ξεπερνά τα 140 δισ. δολάρια και να δημιουργούντι πάνω από 1.110.000 θέσεις εργασίας.

Ως δημοφιλέστερος προορισμός είναι η Καραϊβική με 34,4% και ακολουθούν: Μεσόγειος – 17,3%, Ευρώπη – 11,1%, Κίνα – 4,9%, Αυστραλία και Ειρηνικός – 4,8%, Αλάσκα – 4,7%, υπόλοιπη Ασία – 4,3% και Ν. Αμερική – 2,3%.

Αναμφίβολα, οι Αμερικανοί από τς Ηνωμένες Πολιτείες είναι αυτοί που κρατούν τα σκήπτρα ως τουρίστες κρουαζιέρας με 11,9% και ακολουθούν: Κινέζοι – 2,4%, Γερμανοί – 2,19%, Βρετανοί – 1,93%, Αυστραλοί – 1,34%, Καναδοί – 0,92%, Ιταλοί – 0,77%, Ισπανοί – 0,51%, Γάλλοι – 0,5% και Βραζιλιάνοι – 0,45%.

Τι γίνεται στην Ελλάδα

Σε αυτό το παγκόσμιο γίγνεσθαι στην κρουαζιέρα, η Ελλάδα κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο, καθώς βρίσκεται στη Μεσόγειο, που αποτελεί τον δεύτερο προορισμό κρουαζιέρας. Τα μηνύματα είναι αρκετά ενθαρρυντικά για το μέλλον και πολλά από αυτά θα αναλυθούν στο Posidonia Sea Tourism Forum, που θα γίνει στην Αθήνα 28-29 Μαΐου.

Περισσότερα από 30 υψηλόβαθμα στελέχη της βιομηχανίας με αντικείμενο ευθύνης τα λιμάνια και τους προορισμούς, τα οποία εκπροσωπούν τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας του κόσμου, όπως οι MSC Cruises, Royal Caribbean Cruises, Holland America Group, Disney Cruise Line, Silversea Cruises, Fred Olsen Cruise Lines, Celestyal Cruises κ.ά., θα συζητήσουν τις προκλήσεις και ευκαιρίες που παρουσιάζονται.

Σύμφωνα με την Ελιζαμπέτα Ντε Νάρντο, αντιπρόεδρο Ανάπτυξης Λιμένων της MSC Cruises και πρόεδρο της Συμβουλευτικής Επιτροπής Ευρωπαϊκών Λιμένων και Προορισμών της CLIA: «Η Ελλάδα παραμένει μία πολύ σημαντική περιοχή για τη διεθνή βιομηχανία κρουαζιέρας. Τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας της γεωπολιτικής αστάθειας σε άλλες περιοχές της Μεσογείου, η Ελλάδα κατέχει ακόμη πιο εξέχουσα θέση στα δρομολόγια κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο.»

Στην Ελλάδα, η επικείμενη αλλαγή της νομοθεσίας με την οποία θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης των ελληνικών λιμανιών, ανοίγει το δρόμο σε διεθνείς διαχειριστές λιμανιών κρουαζιέρας να επενδύσουν σε παραχωρήσεις επιβατικών σταθμών κρουαζιέρας ανά τη χώρα. Πρόκειται για μια πολυαναμενόμενη κίνηση, που εκτιμάται ότι θα αυξήσει το homeporting. Οι εξελίξεις αυτές έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον κορυφαίων διαχειριστών επιβατικών σταθμών κρουαζιέρας, όπως της Global Ports.

Ιδιωτικά λιμάνια

Τα πρώτα λιμάνια που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν είναι αυτά της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, ξεκινώντας από τον Μάιο. Στον κατάλογο περιλαμβάνονται επίσης τα λιμάνια της Κέρκυρας και του Ηρακλείου.

Έχοντας μόλις κερδίσει το βραβείο «Best Destination – Leisure» (Καλύτερος Προορισμός για Αναψυχή) στην έκθεση ITB στο Βερολίνο, η Ελλάδα καταγράφει σημαντική αύξηση αφίξεων από τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ο αριθμός των αφίξεων Αμερικανών τουριστών έχει αυξηθεί άνω του 113% την τελευταία πενταετία, με πολλούς από αυτούς να έρχονται στη χώρα για τις ποικίλες επιλογές προϊόντων κρουαζιέρας που προσφέρει.

Πλέον, οι κορυφαίες αμερικανικές εταιρείες κρουαζιέρας εντάσσουν στα δρομολόγιά τους περισσότερα ελληνικά λιμάνια για το 2019, ενώ εταιρείες με εξειδικευμένα προϊόντα, όπως η Disney Cruises, θα δραστηριοποιηθούν ξανά στην Ελλάδα από την επόμενη χρονιά. Στα δρομολόγιά τους περιλαμβάνονται τα λιμάνια του Πειραιά, του Κατάκολου, της Σαντορίνης, της Μυκόνου και της Κρήτης, που έχουν συμπεριληφθεί στις κρουαζιέρες για το ερχόμενο καλοκαίρι, έπειτα από πενταετή απουσία από την ελληνική αγορά.

Μύκονος και Σαντορίνη

Επίσης, παραμένει ισχυρή η παρουσία των αντίστοιχων ευρωπαϊκών εταιρειών. Η MSC Cruises θα έχει περίπου 400 προσεγγίσεις σε ελληνικά λιμάνια το 2019, ρεκόρ για μια χρονιά. Πολλές εταιρείες κρουαζιέρας επωφελούνται από τη δημοτικότητα της Σαντορίνης και της Μυκόνου, με τη δεύτερη να έχει εξασφαλίσει πολλές προσεγγίσεις με διανυκτερεύσεις για τη φετινή σεζόν. Παράλληλα, την επόμενη χρονιά αρκετές εταιρείες κρουαζιέρας θα επιστρέψουν στα δυτικά παράλια της Τουρκίας, καθώς και στην Κωνσταντινούπολη.

Κι ακόμη, η Celestyal Cruises, που ήδη ξεκίνησε από τις 15 Μαρτίου κρουαζιέρες στην Ελλάδα, διευρύνοντας την περίοδο κατά 4 εβδομάδες (και ακόα 4 πέρυσι), συμβάλλει αποφασιστικά στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Κατέχει το 75% του home porting στην Ελλάδα, με 663 προσεγγίσεις στα ελληνικά λιμάνια και αποτύπωμα 551.000 επισκέψεις (98.000 μόνο στον Πειραιά). Το 2018 έκλεισε με 108.000 επιβάτες από 40 χώρες, ενώ φέτος υπολογίζει περίπου 130.000, με εκτιμώμενη δαπάνη επιβατών πάνω από 45 εκατ. ευρώ.

Μικρά και πολυτελή

Εξάλλου, φέτος είναι η χρονιά που θα δούμε να πλέουν στα ελληνικά νερά, τα περισσότερα από κάθε άλλη φορά κρουαζιερόπλοια, με χωρητικότητα μικρότερη των 500 επιβατών. Αυτή η νέα τάση κρουαζιέρας σε μικρά πολυτελή ή εκδρομικά σκάφη είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα μικρότερα ελληνικά λιμάνια, σε νησιά ή στην ηπειρωτική χώρα, που δεν διαθέτουν την υποδομή ή τα τεχνικά χαρακτηριστικά που απαιτούνται για τα μεγαλύτερα πλοία, με αποτέλεσμα να προσφέρονται πολύ περισσότεροι προορισμοί για δρομολόγια κρουαζιέρα

Τα σχόλια είναι κλειστά.